وی افزود: امسال گسترش جدی در طیف مخاطبان مرکز شاهد بودیم و بیش از ۳۵ درصد استفاده مخاطبان را نسبت به سال گذشته داشتیم در حالی که انتظار این بود که با وجود نرمافزارهای موبایلی افتی در استفاده از وب رخ دهد ولی نشان میدهد که مخاطب پژوهشی علاقهمند به نرمافزارهای امروزی است.
بهرامی افزود: کتابخانه نور هم به ۹۵هزار جلد رسیده است که نوعی رکورد و بینظیر در حوزه محتوایی علوم اسلامی است و با توجه به ارتقای سامانه آن، مخاطبانش هم دو برابر شده است و در حوزه تلفن همراه هم بازتابهای خوب و امیدوارکننده داریم و در کارهایی مانند جامعالاحادیث و نرمافزارهای عمومی مانند نهج البلاغه و صحیفه سجادیه مایه مباهات است و جای شکر دارد.
وی افزود: نرمافزار موبایلی نورالجنان که مخاطبان عمومی مطالبه زیادی دارند تا قبل از ماه رمضان عرضه خواهد شد، همچنین سهگانه نسخه سایت، موبایلی و نرمافزار قاموس هم از کارهایی است که به صورت همزمان تا پایان فرودین ماه در اختیار مخاطبان قرار میگیرد؛ کتابخانه قواعد ادبیات عربی هم از کارهای دیگر مرکز نور است.
رئیس مرکز نور با اشاره به نرمافزار جامع احادیث شیعه و اهل سنت، اضافه کرد: این نرمافزار نقطه عطف در پژوهشهای مقارن حدیثی محسوب میشود، ما پژوهشهای مقارن زیاد داریم و زحمات زیادی کشیده شده است و در دوره اخیر هم با عناوین مشابه زحمت زیادی کشیده شده است ولی وقتی بحث علوم اسلامی دیجیتال به میان میآید ظرفیتهایی فراهم میکند که شتاب کار و اثرگذاری آن را بیشتر میکند. اینکه مجموعه احادیث شیعه و سنی را در یک لحظه بتوانیم در کنار همدیگر بررسی کنیم از جمله ظرفیتهای این نرمافزار است.
بهرامی گفت: در این مجموعه ۲۰۱ عنوان کتب حدیثی اهل سنت، ۸۷ کتب حدیثی امامیه، ۲۷ عنوان زیدیه و ۵ عنوان کتب حدیثی اسماعیلیه است و مجموعه منابع تا قبل از قرن ۵ را شامل میشود. البته بیشتر منابع قبل از قرن ۵ بازتبویب منابع گذشته است و البته اضافاتی هم دارد و آنچه ارائه شده است نرمافزار جامع در حوزه شیعه و اهل سنت است.
وی افزود: ما از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۱ متمرکز بر منابع اهل سنت بودیم و زحمات زیادی در مجموع برای این نرمافزار کشیده شد. ۱۴۰ هزار حدیث از منابع اهل سنت گردآوری شده است؛ همچنین ۲۳ هزار حدیث از ۱۳ معصوم غیر از پیامبر(ص) در روایات اهل سنت داریم که قابل مشاهده است و از این تعداد، ۱۹ هزار حدیث مربوط به امام علی(ع) و حدود ۴ هزار حدیث هم از بقیه ائمه(ع) است.
بهرامی اضافه کرد: همچنین روایات مرتبط با ائمه(ع) از دیگران هم در این مجموعه وجود دارد و ۹۸۰۰ حدیث از امام علی(ع) تا حضرت حجت(عج) گردآوری شده است که بیش از هشت هزار حدیث مربوط به امام علی(ع)، حضرت فاطمه(س) و دو فرزند ایشان حسنین(ع) است و این طیف از ظرفیت پژوهشی در یک منبع، کاری کم نظیر است.
همچنین حجتالاسلام حجت باشتنی با بیان اینکه نرمافزار جامع احادیث شیعه و اهلسنت دارای قابلیتهای فراوانی است، گفت: در این نرمافزار منابع بر اساس موضوع نگارش به حدیث، تفسیر، کلام، تاریخ، علوم حدیث و علوم قرآن دستهبندی شده است.
باشتنی تصریح کرد: این نرمافزار مانند یک کتابخانه به پژوهشگران خدمات میدهد و با برخودار بودن از سه زبان، رابط کاربری به زبانهای فارسی، عربی و انگلیسی است.
وی افزود: نسخه اول کتابخانه جامع احادیث سال ۱۳۹۶ با ۲۰ عنوان کتاب در ۱۳۷ جلد ارائه شده بود که کارپوشه کتابخانه در نسخه دوم شامل ۳۳۰ عنوان در ۹۰۴ جلد کتاب و رساله از منابع شیعه از فرقهای امامیه، زیدیه، اسماعیلیه و اهلسنت است که تا قرن پنجم را شامل میشود.
این مجموعه با ارائه یک دوره خداشناسی متناسب با ذهن و ظرفیت کودک، به تقویت تربیت دینی میپردازد و بر دریافتهای توحیدی و فطری او تأکید دارد.
این اپلیکیشن، برنامه جذابی است که در آن کودک به کمک انیمیشنهای زیبا و بازی و سرگرمیهای هماهنگ با داستانهای کتاب از قبیل پازل و رنگآمیزی، کتاب را به سخن و حرکت وامیدارد و از این تجربه جدید لذت میبرد.
این مجموعه ۱۰ جلدی که به قلم حجتالاسلام والمسلمین غلامرضا حیدریابهری به نگارش درآمده است و شامل صد تصویر و صد متن زیبا و جذاب برای کودکان است که صفات خداوند را برای آنها معرفی میکند. این برنامه فقط با کتاب «به من بگو خدا کیست» کار میکند و شیوه استفاده از آن به این ترتیب است که، برنامه را بر روی گوشی اندروید نصب کرده و کتابهای داخل برنامه را دانلود کنید، هنگام نصب فقط جلد اول وجود دارد و بقیه به صورت رایگان قابل دانلود است.
دوربین موبایل را با کمی فاصله روی تصاویر هر صفحه نگه دارید تا یک انیمیشن کوتاه برای کودک شما به نمایش درآید. کودک میتواند هر تصویر را به صورت دیجیتالی طبق میل خود رنگ کرده و سپس آن را ذخیره و چاپ کند. هر تصویر به صورت یک جورچین درمیآید و کودک میتواند آنرا با انگشتانش جابجا کند تا تصویر کامل شود.
این مجموعه تاکنون به هشت زبان زنده دنیا منتشر و با استقبال گسترده مخاطبان روبهرو شده است.
اپلیکیشن واقعیت افزوده «به من بگو خدا کیست» مکملی برای این مجموعه ۱۰ جلدی به شمار میرود و از اینجا قابل دسترسی و دانلود است.
]]>ایکنا ـ چرا نام این معجم منشور قرآن است؟
این کار از ابتکارات علامه مصباح یزدی بود. سالها قبل فرمودند: «اگر آیات قرآن به شکل موضوعی جمع آوری و در اختیار علامه طباطبایی قرار میگرفت چه بسا تفسیر المیزان بهتر و بیشتر از این میشد». وقتی ایشان پیشنهاد چنین کاری را دادند خودشان این نام را انتخاب کردند شاید وجه نامگذاری این باشد.
منشور، حجمی هندسی بوده که دارای یک زاویه راس است. نور سفید پس از عبور از منشور به هفت رنگ رنگین کمان تجزیه میشود. از آنجا که این معجم دارای یک محور اصلی به نام «الله» است و الله، نورالسموات والارض است و قرآن کریم سراسر نوراست و از طریق این منشور به موضوعات مختلف معارف اسلامی همچون انوار رنگارنگ تجزیه میشوند، لذا نام منشور بر آن گذاشته شد.
اصطلاح معجم به دستهبندیهای لفظی یا موضوعی که دارای محتویات مرتب، مبوّب و تقسیمبندیشده باشند اطلاق میشود. نگارش معجم موضوعی قرآنی سابقهای دیرینه ندارد، بلکه میتوان گفت قدیمیترین معجمی که در بین دانشمندان شیعه برای قرآن نگاشته شده «بحارالانوار» است که مرحوم مجلسی آن را در دوران صفویه تألیف و قبل از هر باب و موضوعی همه آیات مربوط به آن موضوع خاص را همراه با تفاسیرشان ذکر کرده است.
ایکنا_ با توجه به اینکه این معجم اولین معجم موضوعی نیست، معجمهای موضوعی قبلی چه ایراداتی داشتند که به نگارش چنین معجمی اقدام کردید؟
علامه مجلسی با این کار ارزشمندی که انجام دادهاند کمک شایانی به فهم آیات مربوط کردند، ولی شاید به جهت وسعت این کتاب گرانسنگ و هدف آن که پرداختن به روایات بود، نتوانستند همه موضوعات قرآنی را استقصا و آیات مربوطه را جمعآوری کنند. یعنی در کل بحارالانوار حدود ۹۰ موضوع اصلی و ۱۴۰۰ موضوع فرعی آمده، درحالیکه موضوعات قرآنی به مراتب بیش از این تعداد است؛ البته معاجم دیگری نگارش یافتهاند که هرکدام نقایصی دارند که در جای خود به آن پرداخته شده است. برای نمونه یکی از معاجم موضوعی قرآن مجید «الجامع لمواضیع آیات القرآن الکریم» تألیف محمد فارس برکات است. یکی از معایب آن این است که تنظیم و ترتیب منطقی ندارد. در این معجم عناوین و موضوعات کلی به ترتیب الهیات، عبادات، ایمان، جهاد و هجرت، رسالت، یومالقیامة، محرمات، احکام و حدود، قصص و تاریخ، بنیاسرائیل، نصارا، مسائل اجتماعی، کفر، فساد و اجرام و فسق، نفاق، شرک و مشرکان، ضربالمثلها، علم، انسان، ابلیس یا شیطان، جن، شعرا، اخلاق حمیده و ترغیب به آن، اخلاق مذموم و نهی از آن و نهی از گناهان آمده است.
در مورد این ترتیب و تنظیم، سؤالهای فراوانی مطرح است و آن اینکه «شعرا»، چه ویژگی داشتند که به عنوان موضوعی کلی در ردیف سایرعناوین آورده شد؟ مگر شیطان از جن نیست؟ چرا در این تقسیمبندی قسیم جن قرار داده شده است؟ آیا فساد، اجرام و فسق غیر از «گناهان» هستند که جایگاهی خاص در بین عناوین پیدا کردهاند؟ چرا در این تقسیمبندی کلی، شعرا، مشرکان و شیطان جایگاهی مخصوص خود دارند، ولی مؤمنان هیچ جایگاهی ندارند؟ چرا در کنار شرک، مشرکان آمده است، ولی در کنار ایمان، مؤمنان نیامده است؟ آیا جهاد و هجرت غیر از عبادات است که خود موضوعی کلی قلمداد شده است؟ ایراد دیگر معاجم موجود «فقدان ملاک و معیار جمعآوری آیات» است. آیا ملاک و معیار جمعآوری آیات را میتوان صرفاً همان روش پیروی از واژهها و کلمات دانست؟ در این صورت چه فرقی میان معجم موضوعی با معجمهای لفظی دارد؟ آیا جمعآوری تکتک کلمهها میتواند بیانگر تمام معارف و موضوعات قرآن باشد؟ یا در موارد زیادی ترکیب کلمات و مضمون جملات مفهم معانی هستند که واژهها به تنهایی نمیتوانند آن معنا را افاده کنند؟ برای مثال اگر به قصد یافتن صفات خدای متعال در قرآن کریم جستوجو کنیم به بسیاری از آیات برخورد میکنیم که دارای مفهومی هستند که دلالت بر برخی اوصاف الهی همچون علم، قدرت، حکمت، رحمت، ربوبیت و… دارد بیآنکه الفاظ آیات شریفه دلالتی بر آن اوصاف داشته باشند؛ در حالی که مثلا در «المعجم المفهرس لمواضیع القرآن الکریم» تألیف محمد حسن الحمصی، در مورد اوصاف الهی، تنها به ذکر آیاتی بسنده شده است که مثلاً دارای واژه علم و مشتقات آن بوده و مربوط به علم الهی باشد و بسیاری از معاجم دیگر نیز چنین کردهاند. این رویه در مورد سایر صفات الهی هم کم و بیش جریان دارد و کمتر مواردی است که آیاتی آمده باشد که تنها دلالت مفهومی داشته باشد.
مثلاً در موضوع «برزخ» در بیشتر معاجم تنها به آیاتی بسنده شده است که دارای واژه برزخ است و به آیات فراوان دیگری که به روشنی برخی مسائل برزخ را مطرح میکنند، کوچکترین اشارهای نشده است، به طوریکه پژوهشگر هنگام بررسی آیات برزخ در چنین معجمی ممکن است گمان کند که همه آیات برزخ در قرآن، فقط همین آیات است.
در کنار آیه ۱۰۰ مؤمنون که واژه برزخ در آن به وجود عالم برزخ(عالم بین دنیا و آخرت) اشاره میکند، آیات ۲۵ فرقان و ۵۵ الرحمن، که منظور از برزخ در آنها غیر از عالم برزخ است، نیز آورده شده است، در حالی که هیچگونه ارتباطی با برزخ «به معنای عالم بین دنیا و آخرت» ندارند. از سوی دیگر «المعجم المفهرس لمعانی القرآن العظیم» تألیف محمد بسام رشدی الزین نیز همین کار را کرده، اما «الجامع لمواضیع آیات القرآن الکریم» هیچ اشارهای به این موضوع مهم قرآنی نکرده است، در حالی که «فرهنگ قرآن» تألیف محققان مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم سعی کرده است همه موضوعات جنبی این موضوع را فحص و بررسی کند و ذیل عنوان کلی «برزخ» بیاورد، کمااینکه در همه موضوعات قرآنی از چنین شیوهای استفاده کرده است و این امر درخور تحسین است، ولی جبران نقص تنظیم معجم به صورت «الفبایی» آوردن موضوعات کلی را نمیکند. چراکه کاملاً روشن است که نبود معیار و ملاک خاص یا رعایت نکردن آن در جمعآوری موضوعات، اشکالات مزبور را به همراه خواهد داشت.
ایکنا_ معجم موضوعی قرآن چه مزایایی دارد؟
معجم موضوعی قرآن فواید فراوانی دارد که از جمله میتوان به این موارد اشاره کرد: تبویب و تقسیمبندی آیات، زمینه تفسیر موضوعی و کشف زوایای مجهول بسیاری از معارف قرآنی فراهم میشود، تفسیر ترتیبی آیات هم به سهولت انجام میپذیرد؛ چراکه با تکیه بر معجم موضوعی آیات، تفسیر برخی آیات به وسیله برخی دیگر انجام میپذیرد و با مشاهده مجموعه آیات مربوط به هر موضوع در معجم، به خوبی میتوان آیات متشابه را به محکمات ارجاع داد.
ایکنا_ چه شیوههای برای تدوین معجم موضوعی وجود دارد و شیوه شما چه بوده است؟
تدوین معاجم موضوعی شیوههای مختلفی دارد، همانگونه که در تفاسیر موضوعی چنین است و بر همین اساس بنیانگذاری شدهاند؛ یعنی در باب تفسیر موضوعی سلایق و روشهای متعددی وجود دارد. روش ما در شیوه معجم موضوعی قرآن کریم یا منشور قرآن که در دستور کار گروه علمی تفسیر و قرآن کریم مؤسسه است، در این معجم همه موضوعات قرآن طبق شیوه «اللهمحوری» جمعآوری و تنظیم میگردند و این بهترین شیوه است؛ چراکه ترتیب بین عناوین هر موضوعی، حتی المقدور ترتیبی منطقی است، مگر در مواردی که امکان چنین ترتیبی وجود نداشته باشد؛ با این روش قرآنپژوه به راحتی میتواند از جایگاه و ارتباط موضوعات با یکدیگر در نظام برگرفته از قرآن به آسانی آگاهی یابد و نیز همه موضوعات قرآنی به بخشهایی کلی تقسیم شده است. سپس عناوین جزئیِ متناسب و مرتبط ذیل آنها قرار میگیرند، به طوریکه ممکن است هر کدام یا برخی از این عناوین جزئی، موضوعی کلی برای عناوین جزئیتر دیگری باشند. علاوه بر این، همه آیات دلالتکننده بر یک موضوع(چه به نحو دلالت مطابقی یا التزامی یا تضمنی)، جمعآوری و به آنها پرداخته میشود و در جایگاه مناسب خود قرار میگیرند. علاوه بر آیات دال بر یک موضوع، احیاناً آیات نافی آن ذیل یک عنوان کلی و زیرمجموعههای متفاوت و منظم گردآوری میشوند تا مفسر موضوعی به راحتی بتواند آن را جمعبندی، مطالعه و بررسی کند. مثلاً آیات اثباتکننده شفاعت، آیات نافی شفاعت، آیات دال بر اختیار انسان و آیات نافی آن یا آیات دال بر تحت موضوعات خود و همه آنها با عنوان شفاعت، جبر و اختیار آورده شدهاند. همچنین، موضوعات مرتبط با توجه به سیاق و لحاظ قرائن کلامی موجود در آیات قبل و بعد استخراج شده و در کنار یکدیگر قرار میگیرند و سپس تقسیمبندی متناسب با آنها انجام میپذیرد.
ایکنا_ با توجه به اینکه شاهد انتشار اولین جلد منشور قرآنی مؤسسه آموزشی و پژوهشی مؤسسه امام خمینی(ره) هستیم، محورهای اساسی این منشور چیست؟
محورهای اساسی معجم موضوعی قرآن(منشور قرآن) عبارتاند از: خداشناسی، جهانشناسی، انسانشناسی، راهشناسی، راهنماشناسی، قرآنشناسی، اخلاق در قرآن، جامعه و تاریخ در قرآن، حقوق و سیاست در قرآن و در نهایت اقتصاد در قرآن کریم که آنچه از بخشهای معجم تهیه شده و در قالب نرمافزار و کتاب ارائه شده، بخشی از انسانشناسی(انسان بعد از دنیا یا معاد) با عنوان «حیات جاوید» است. آنچه از بخشهای گفتهشده از مرحله تحقیق و پژوهش گذر کرده و در مرحله نظارت به سر میبرد شامل «خداشناسی با حدود ۱۴۸۰۰ استشهاد به آیات»، «جهانشناسی با حدود ۴۵۰۰ استشهاد به آیات»، «انسانشناسی با حدود ۶۰۰۰ استشهاد به آیات» و «راه و راهنماشناسی با حدود ۱۵۳۰۰ استشهاد به آیات» است، ولی در مورد بقیه محورها هنوز فعالیتی صورت نگرفته است. البته بخش معاد که قسمتی از محور انسانشناسی است، بیش از ۹۰۰۰ آیه و بیش از ۵۰۰۰ عنوان دارد که در پاییز ۹۷ منتشر شد و امیدواریم بخش جهانشناسی تا اواخر سال ۱۴۰۱ آماده نشر شود.
]]>وی افزود: دوره حضوری در ۱۳ رشته ویژه برادران شامل؛ علوم قرآنی، فلسفه، کلام، تاریخ، ادیان، اخلاق، علوم تربیتی، اقتصاد، حقوق، مدیریت، جامعهشناسی، روانشناسی و علوم سیاسی و دوره نیمهحضوری در ۷ رشته ویژه برادران و خواهران شامل؛ علوم قرآنی، فلسفه، کلام، تاریخ، ادیان، اخلاق، علوم تربیتی برگزار میشود.
عرب به مزایای شرکت در این دوره اشاره کرد و ادامه داد: آشنایی طلاب با مبانی اندیشههای اسلامی در رشتههای علوم انسانی، اعطای دانشنامه رسمی کارشناسی وزارت علوم، امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در رشتههای علوم انسانی با رویکرد اسلامی و پرداخت شهریه «ویژه دوره حضوری» از مزایای این دوره است.
وی بیان کرد: شرایط داوطلبان برای شرکت در این دورهها، اتمام سطح یک حوزه علمیه، اشتغال رسمی به تحصیل در حوزه، موفقیت در آزمون کتبی و سنجش استعداد تحصیلی است؛ لذا محل تحصیل برای متقاضیان دوره حضوری در شهرهای قم، تهران و شیراز بوده و محل برگزاری آزمون در قم، مشهد، تهران، شیراز، اصفهان، کرمان، اهواز و بابل میباشد.
روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه آخرین مهلت ثبت نام ۱۵ بهمن و زمان برگزاری آزمون کتبی در روز جمعه ۵ اسفند ۱۴۰۱ میباشد، اظهار کرد: علاقهمندان جهت ثبت نام، کسب اطلاعات بیشتر و دریافت دفترچه راهنمای آزمون میتوانند به سایت پذیرش موسسه امام خمینی(ره) به نشانی http://paziresh.iki.ac.ir مراجعه کنند و یا با شمارههای ۰۲۵۳۲۱۱۳۶۱۸ – ۰۲۵۳۲۱۱۳۶۲۸ – ۰۲۵۳۲۱۱۳۶۶۴ تماس بگیرند.
]]>از الطاف بیکران خداوند به بندگان، فرستادن اولیایی است که تمام حقایق را آشکارا میبینند و با زبان دعا و مناجات، آن را برای انسانها اظهار میکنند، از این رو، دعا و مناجات عنایات مهم حقتعالی است که از زبان پاک و الهی ائمه اطهار (ع) صادر شدهاند تا انسانها نیز به مدد آن به اندازه درک و فهم، در ساحت الهی وارد شوند، آن را بفهمند و با معبود و محبوب ازلی راز و نیاز کنند.
این کتاب جرعهای از این دریای بیکران معارف الهی است که به دلیل ویژگیهای منحصر به فرد و عبارات دلانگیزش در بین دعاها جاذبهای خاص دارد. محتوای بسیار بلند این مناجات، بیان کوچکی از شکستگی نفس در برابر حقتعالی و رسیدن به نهایت درجه کمال انسانی است.
نویسنده در مقدمه اثر آورده است: به برکت اولیای دین و عنایات ویژه مربیان الهی که نصیب حقیر شد، سالها به بحث درباره بعضی از دعاها و مناجاتهای ائمه (ع) مشغول بوده و به اندازه فهم بسیار کوتاه خود، توضیحاتی در این مورد دادهام. سرانجام تصمیم بر آن شد که سلسله بحثهای تفسیر مناجات شعبانیه، پس از بررسیهای مکرر در دسترس طالبان معارف الهی قرار گیرد.
مناجات شعبانیه در بین دعاها جاذبهای خاص دارد و عبارتها و ویژگیهایش در کمترین دعا و مناجاتی به چشم میخورد. مناجات شعبانیه، حالتهای انسان را به شئون مختلف این عالم بیان میکند و قسمتهای ابتدایی آن بیان کوچکی و شکستگی نفس او در برابر حقتعالی است که با جنبه مخلوقیت او متناسب است، زیرا کمال انسان در ظاهر نیستی و نداری خود در برابر حقتعالی با زبانهای خود است. قسمت دوم این مناجات، به حالات و مقامات کمالیهای اشاره دارد که بنده میتواند در ارتباط با حقتعالی به دست آورد و این مرحله با ابراز عجز و لابه او منافاتی ندارد، چون انسان حالتهای گوناگونی دارد.
در بخشی از این کتاب میخوانید:
«نجوا، سخن در گوشی و آهسته است که سرّی به دیگری منتقل میشود و شخص نمیخواهد دیگران از آن آگاه شوند. در بخشی از مناجات شعبانیه آمده است «فَناجَیْتَهُ سِرّا وَعَمِلَ لَکَ جَهْرا؛ پس تو با او در باطن نجوا میکنی و او آشکارا برای تو عمل میکند».
«سرّا» که پس از آن آمده، یعنی نجوا بسیار مخفی است؛ یعنی بنده به گونهای میشود که در حالات معنوی، دیگر هیچ خبری از خود و دیگر موجودات نمییابد و هر چه میبیند، فقط حقتعالی است.
روشن است مقصود از قطع شدن گفتار و همنشینی او با مردم، قطع ارتباط خارجی با مردم نیست، بلکه مقصود آن است که حقایق توحیدی به گونهای برای این شخص کشف میشود که در ارتباط با موجودات و گفتوگو و ارتباط با مردم، در حقیقت او، با خدا گفتوگو و همنشینی دارد، زیرا حجاب خلقیت از چهره قلب او دریده شده و زوایای باطن او را دگرگون کرده و حقتعالی برای وی در مراتب هستی و با آنها و نیز با خودش جلوه میکند.
انسان باید در سیر روحی و مقامات معنوی به گونهای شود که رسول خدا (ص) در سرّ تکبیرهای هفتگانه نماز در شب معراج فرمود هر تکبیری، پرده و حجابی را برای عبد کنار میزند».
علاقهمندان جهت خرید این کتاب میتوانند به نشانی اینترنتی www.bustaneketab.ir مراجعه کنند.
انتهای پیام/
]]>هوشمند افزود: این خادمان با انجام فعالیتهای رسانهای، تولید و نشر محتوا ضمن فراهم آوردن زمینهای برای برقراری ارتباط اقشار مختلف مردم با این بارگاه منور، زمینه نشر و ترویج گستردهتر فرهنگ رضوی را نیز در جامعه فراهم میآورند.
احیای امر اهل بیت(ع) با تولید محتوای رسانهای
هوشمند با اشاره به حدیثی از حضرت رضا(ع) گفت: امام فرمودهاند «رحمت خدا بر بندهای که امر ما را زنده کند، دانشهای ما را فرا گیرد و به مردم بیاموزد، اگر مردم زیباییهای سخنان ما را میدانستند از ما پیروی میکردند»، با استناد به این حدیث، خدمتی که اهالی رسانه در بارگاه نورانی حضرت رضا(ع) انجام میدهند، احیاء امر اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و توسعه فرهنگ و سیره حضرت رضا(ع) است و اهمیت دوچندانی دارد.
جایگاه رسانهها در پویش «همه خادم الرضاییم»
وی به پویش «همه خادمالرضاییم» نیز اشاره و اظهار کرد: چند سالی است که پویش «همه خادم الرضاییم» به عنوان یکی از کارهای محوری در آستان قدس رضوی به راه افتاده و رویکرد اصلی آن ارائه خدمت توسط مردم به نام مبارک حضرت رضا(ع) است که اهالی رسانه نیز جایگاه ویژهای در این پویش دارند.
دبیر اجرایی جشنواره رسانهای امام رضا(ع) ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع رسانه در حوزه فرهنگ رضوی، از سال گذشته و به همت مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی، برگزاری جشنواره رسانهای امام رضا(ع) پایهگذاری شد تا ضمن فراهم آوردن زمینهای برای تقدیر و تجلیل از رسانههای فعال در حوزه رضوی، بستری را فراهم آورد که آثار رسانهای به لحاظ کمی و کیفی ارتقا یابند.
هوشمند، گزارشی از میزان مشارکت در اولین دوره این جشنواره هم ارائه کرد و گفت: در اولین دوره جشنواره حدود ۲۵۰۰ اثر در بخشهای «رسانههای خبری ـ تحلیلی»، «رسانههای مجازی» و «رسانههای صوتی و تصویری» به دبیرخانه ارسال شد که پس از ارزیابیهای هیات داوران، همزمان با دهه کرامت برگزیدگان جشنواره در آیین اختتامیه تقدیر شدند.
مشارکت بیشتر فعالان رسانهای و عموم کاربران
هوشمند در ادامه توضیحاتی درباره دومین دوره جشنواره رسانهای امام رضا(ع) ارائه و اظهار کرد: برای دومین دوره جشنواره که فراخوان آن منتشر شده، تلاش شده است با هماندیشی اصحاب رسانه، هیاتهای انتخاب، داوران دوره اول و همچنین بسیاری از صاحبنظران حوزه رسانه، بستر مشارکت بیشتر فعالان رسانهای و عموم کاربران فراهم و به تبع آن، ظرفیت تازهای برای شبکهسازی خادمان رسانهای حضرت رضا(ع) ایجاد شود.
وی خاطرنشان کرد: دبیرخانه این جشنواره نیز در دومین دوره برگزاری این رویداد، چهار هدف مهم را تعیین کرده که شامل «شناسایی و شبکهسازی خادمان رسانهای و تعامل بیشتر با تولید و توزیعکنندگان محتوای رسانهای مرتبط با فرهنگ رضوی»، «تعمیم و گسترش تولیدات رسانهای مرتبط با سیره رضوی در بستر رسانههای گوناگون به ویژه رسانههای نوین»، «شبکهسازی و حمایت از پدیدآورندگان آثار رسانهای رضوی» و «عمقبخشی به محتوای رسانهای مرتبط با سیره و معارف رضوی» است.
هوشمند ادامه داد: محورهای موضوعی جشنواره نیز شامل چهار بخش «سیره رضوی»، «زائر و زیارت رضوی»، «وقف و نذر رضوی» و «خدمت رضوی» میشود، ضمن آنکه توسعه بخشهای جشنواره و ایجاد امکان ارزیابی آثار منتشر شده در رسانههای بینالمللی نیز یکی از تغییرات عمده در دومین جشنواره رسانهای امام رضا(ع) است.
وی خاطرنشان کرد: در بخش سیره رضوی، تبیین و بررسی نمودهای مختلف فرهنگ و آموزههای سیره امام رضا(ع) در محصولات رسانهای با تأکید بر بررسی نسبت مفاهیم بنیادین و مسائل روز با آموزههای رضوی به ویژه در حوزه انقلاب اسلامی، جهاد، مقاومت، ایثار و شهادت، اخلاق و تعامل در محور زائر و زیارت رضوی، تبیین، تجلیل و نمایش آثار و برکات زیارت امام رضا(ع) در زائران به اشکال مختلف حضوری و غیرحضوری با تأکید بر پویش جهانی چهارشنبههای امام رضایی و زائران غیرایرانی مورد نظر است.
وی افزود: در محور وقف و نذر رضوی نیز بررسی آثار و برکات موقوفات و نذورات به ساحت مقدس امام رضا(ع) و ترویج سنت حسنه وقف و نذر در راستای خدمترسانی به زائران و مجاوران و نیازمندان، به نام مبارک آن حضرت و در محور خدمت رضوی تبیین و بررسی مفهوم خدمت کریمانه در سیره رضوی و بررسی نمودهای عینی آن در عرصههای مختلف خدمات آستان قدس رضوی، در کنار ترویج خدمت کریمانه به نیازمندان به نام مبارک ثامن الحجج(ع) مورد نظر قرار گرفته است.
بخشهای دومین جشنواره رسانهای امام رضا(ع)
وی اظهار کرد: بخشهای اصلی ارسال آثار نیز شامل «مطبوعات و خبرگزاریها»، «رسانههای صوتی و تصویری»، «رسانههای مجازی»، «عکس و گرافیگ» و «پایان نامهها و رسالههای دانشجویی» میشود.
به گفته هوشمند، بخش مطبوعات و خبرگزاریها شامل محورهای خبر، گزارش، مصاحبه، سرمقاله و یادداشت و همچنین بخش ویژه تیتر میشود. همچنین بخش فعالان رسانههای صوتی و تصویری با تمرکز بر محتواهای تولید و پخش شده در رسانه ملی و شبکههای تلویزیونی برون مرزی و بینالمللی برگزار میشود.
وی ادامه داد: در حوزه فضای مجازی نیز توجه اصلی بر تولیدات کاربران در بستر فضای مجازی است و محصولات تولید شده شامل بخشهای پست شبکههای اجتماعی (اینستاگرام ،توییتر ،….)، حساب کاربری در شبکههای اجتماعی( اینستاگرام ،توییتر ،….) و بخش ویژه طراحی بازی و نرم افزار( رایانه و تلفن همراه) خواهد بود.
مهلت ارسال آثار تا ۱۵ فروردین
هوشمند به این نکته نیز اشاره کرد که اصحاب رسانه و عموم کاربران فضای مجازی تا ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۱ برای ارسال آثار خود به دومین دوره جشنواره فرصت خواهند داشت و اختتامیه این دوره نیز در خردادماه سال آینده برگزار میشود.
شایان ذکر است، علاقه مندان برای دریافت اطلاعات تکمیلی و ارسال آثار میتواند به سایت mediafest.razavi.ir مراجعه کنند.
]]>