پیوند: http://www.iqna.ir/fa/news_detail.php?ProdID=1054892
گروه فضای مجازی: مديرعامل مؤسسه فرهنگی و اطلاعرسانی نمايه با اشاره به ايجاد ضرورت تبليغ دين در فضای مجازی از سوی حوزههای علميه تأكيد كرد: ضروت مسئله تبليغ دين در فضای مجازی برای طلاب و حوزههای علميه همگانی نشده است و اين ضرورت بايد به مرحله عينی و عملی برسد و در قالب دستورالعمل اجرايی محقق شود.
محمدرضا اخضريانكاشانی، مديرعامل مؤسسه فرهنگی و اطلاعرسانی نمايه
محمدرضا اخضريانكاشانی، مديرعامل مؤسسه فرهنگی و اطلاعرسانی نمايه، در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) با اشاره به گستردگی فضای مجازی گفت: اكنون به طور متوسط در دنيا بيش از پانصد ميليون نفر كاربر فضای مجازی داريم كه از اين تعداد صد ميليون كاربر فعال هستند، به اين معنی در روز دقايق بسياری صرف فعاليت در فضای مجازی میكنند.
وی افزود: گرايش جامعه امروز بشری در همه جوامع به معنويت است و اين موضوع باعث شده كه عرضه انواع معنويتهای واقعی و دروغی در فضای مجازی گسترده شود، همچنين يكی از رسالتهای دين مبين اسلام، تبليغ بوده و اساساً برايش ساز و كار تعيين شده است و حتی روايت و آيات بسياری داريم كه جذب ديگران با زبان خوش، مناسب و با ادبيات خودشان از كاركردهای دين مبين اسلام است و تبليغ دين با توجه به رسانهها و اين جمعيت مخاطبان گسترده و گرايشهای جامعه جهانی به مسأله معنويت طبيعی است كه يك ضرورت انكارناپذير در دنيای كنونی باشد.
مديرعامل مؤسسه فرهنگی و اطلاعرسانی نمايه با اشاره به راهكارهای تبليغ مناسب دين در فضای مجازی تصريح كرد: تربيت مبلغ مجازی، شناخت درست از زبان فضای مجازی، شناخت درست و كامل از مخاطب فضای مجازی، توليد محتوای مناسب از جمله اقداماتی بوده كه مقدمه يك اقدام عملی برای تبليغ خوب دينی در فضای مجازی است.
وی عدم حضور برخی طلاب در فضای مجازی به منظور تبليغ دين را نيازمند آسيبشناسی جدی دانست و تأكيد كرد: مسئله تبلغ در فضای مجازی يك دانش تخصصی است و هيچ يك از طلبههای ما آموزش تخصصی در اين زمينه را نمیبينند و اگر كسی زمانی را برای اين موضوع صرف میكنند از سر لطف است زير بدون آموزش اقدامی را انجام میدهد كه میتواند تأثيرات بسياری داشته باشد.
اخضريان كاشانی به نبود رشته تبليغ در فضای مجازی در دانشگاهها اشاره كرد و گفت: در دوران گذشته در حوزههای علميه مرسوم بود، طلبهای كه قصد داشت تا مبلغ دينی شود، بطور حتم آموزش سخنرانی، آداب و به كارگيری نوع ادبيات داده میشد؛ بنابراين تبليغ در فضای مجازی نيازمند آموزش است. دنيای فضای مجازی دارای صفحات بسياری است و ا گر نتوانيم در چند خط اول مطالب را به كاربر انتقال دهيم، او به سراغ بخشهای ديگر خواهد رفت و ما شكست خواهيم خورد.
وی ادامه داد: ضروت مسئله تبليغ دين در فضای مجازی برای طلاب و حوزههای علميه همگانی نشده است و اين اين ضرورت بايد به مرحله عينی و عملی برسد كه متأسفانه رخ نداده است، ضرورتی كه بايد جايگاهی برای تبليغ دين در فضای مجازی از سوی حوزههای علميه ايجاد كرد. شايد اين ضرورت در حيطه كلام از سوی شخصيتهای عالیرتبه و سياستگذاران حوزوی در ادبيات ديده شده اما در قالب سياست اجرايی و دستورالعمل اجرايی محقق نشده است.
اخضريانكاشانی:
تربيت مبلغ مجازی، شناخت درست از زبان فضای مجازی، شناخت درست و كامل از مخاطب فضای مجازی، توليد محتوای مناسب از جمله اقداماتی بوده كه مقدمه يك اقدام عملی برای تبليغ خوب دينی در فضای مجازی است
مديرعامل مؤسسه فرهنگی و اطلاعرسانی نمايه تصريح كرد: تبليغ دين در فضای مجازی بايد تبديل به رشته تبليغ فضای مجازی شود تا كاربران طلبه در اين زمينه آموزش ببينند و با زبان اينترنت آشنا باشند، صرف تبليغ اين نيست كه پشت اينترنت بنشيند و هر مطلبی را به ثبت برساند بلكه ارائه و ثبت محتوا نيازمند قواعد و الزاماتی است كه بايد سرمايهگذاریهای لازم در اين باره انجام شود و بخشی از محتوای مورد نياز را هم در اختيار مبلغ گذاشت؛ زيرا مبلغ نمیتواند همه محتواهای فضای مجازی را توليد كند.
وی بيان كرد: فعاليتهای دينی در فضای مجازی شايد درصورت كلان بتوان مصداقی از امر به معروف و نهی از منكر دانست اما نكته قابل توجه اين است كه فضای مجازی برای ما هدف نيست بلكه ابزاری برای تبليغ دين است به همان نسبت كه رسانه منبر میتواند ابزاری برای سخنرانی و انتقال مفاهيم دينی، قرآنی به گروههای مختلف جامعه باشد.
اخضريانكاشانی اظهار كرد: اگر فضای مجازی را رسانه ابزاری بدانيم، بطور حتم بسياری از تبليغات دينیمان امر به معروف خواهد بود، زيرا اگر بتوانيم با ادبيات مناسب كاربر را جذب پايگاهها و صفحات دينی و مذهبیمان كنيم، قطعاً جذب ديگر صفحات نخواهد شد و از اين طريق میتوانيم دين ناب محمدی را به كاربران داخلی و خارجی معرفی كنيم.