پیوند: http://www.iqna.ir/fa/news_detail.php?ProdID=1013099
به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به نقل از پايگاه اطلاعرسانی دانشگاه مجازی المصطفی(ص)، در اين جلسه حجتالاسلام والمسلمين اعرافی، رئيس جامعهالمصطفی(ص)، با تشكر از اعضای شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری برای حضور در جامعهالمصطفی(ص)، ابراز اميدواری كرد كه تعامل المصطفی(ص) و وزارت علوم، تحقيقات و فناوری ادامه داشته باشد.
حجتالاسلام اعرافی ضمن معرفی اعضای هيئت رئيسه جامعهالمصطفی و حاضران در جلسه و ارائه آمار فعاليتها و دستآوردهای جامعهالمصطفی(ص) گفت: جذب 25 هزار طلبه از 120 مليت كه بيش از نيمی از آنان در ايران و بقيه در خارج كشور حضور دارند، همكاری بيش از دو هزار استاد در داخل و خارج كشور با المصطفی(ص)، تصويب 150 رشته در مقاطع كاردانی تا دكتری و اجرای نزديك به 110 رشته، رشتهسازی در زمينههای مختلف فقهی، توجه به علوم اجتماعی و انسانی با نگاه اسلامی و برداشتن گامهای جديد در اين عرصه، تربيت 20 هزار دانشآموخته از 120 مليت، پذيرفته شدن نزديك به 800 نفر از فرزندان طلاب المصطفی(ص) به دانشگاههای كشور، تأسيس نزديك به 30 مؤسسه، مركز و مجتمع در ايران و 200 مركز و مجتمع در نزديك به 60 كشور جهان، انعقاد قرارداد با صدها حوزه در دنيا برای كمك به آنها در تدوين و تأمين متون درسی و استاد، راهاندازی رشتههای متعددی در زمينة اديان و مذاهب از جمله فعاليتهای جامعهالمصطفی است.
وی افزود: برخورداری از 110 گروه علمی - تربيتی، تعريف 3 هزار پاياننامه، انتشار 50 مجله، تحت پوشش قرار دادن 200 مركز، همكاری با نزديك به 600 مركز، اجرای رشتههای متعدد در دانشگاه مجازی المصطفی به سه زبان، برگزاری سالانه بيش از 100 دوره كوتاهمدت در مؤسسه آموزشهای كوتاهمدت و فرصتهای مطالعاتی برای علما، دانشمندان، ائمه جماعات، پژوهشگران و…، برخورداری از بيش از 50 كتابخانه با 500 هزار عنوان كتاب، تأسيس بيش از 200 انجمن فرهنگی، مليتی و علمی و نيز 100 سايت و 100 نشريه دانشجويی به همت طلاب المصطفی، عضويت در چندين اتحاديه مهم جهان اسلام، اجرای دورههای تبليغی برای 5 هزار مبلغ و ارائه مهارتهای تبليغی به آنان از ديگر اقدامات صورت گرفته در دانشگاه مجازی المصطفی(ص) است.
وی، با اشاره به رويكرد المصطفی(ص)، گفت: نگاه ما، بلند و راهبردی است؛ مفتخريم كه سند راهبردی و كلان داريم و میخواهيم در زمينه 100 كشور نيز سند راهبردی تهيه كنيم كه تاكنون، 50 سند آماده شده است.
حجتالاسلام اعرافی افزود: افزون بر اين، نظامنامه جامعی در 20 محور طراحی و تصويب شده است. شفافيت، رسميت و تعامل جدی با مذاهب اسلامی و اديان، از سياستهای جامعهالمصطفی(ص) به شمار میرود. افزون بر اين، از طائفهگری میپرهيزيم.
رئيس جامعه المصطفی(ص)، در بخش ديگری از سخنانش، با بيان اين كه جامعهالمصطفی(ص)، يكی از قطبهای مهم علمی در جهان اسلام به شمار میرود، خاطرنشان كرد: افزون بر مواردی كه بيان شد، با توجه به اهميت بسيار زيادی كه دانشآموختگان ما در برنامههايمان دارند، دانشافزايی و ارائه مدارك تحصيلی به آنان را از نظر دور نداشتهايم.
وی با بيان اين كه گفتمان المصطفی(ص)، گفتمان تقريب و تعامل با مذاهب است، تأكيد كرد: در نظر داريم كه اصالت و رويكرد حوزه را محفوظ بداريم و از تجارب مراكز آموزشی ديگر استفاده كنيم.
حجتالاسلام اعرافی با اشاره به اهتمام جامعهالمصطفی(ص) به ارائه مباحث آموزشی به بانوان، گفت: نزديك به 5 هزار طلبه زن در داخل و خارج كشور، زير نظر المصطفی(ص) مشغول دانشاندوزی در رشتههای متعدد و متنوع هستند.
رئيس جامعة المصطفی(ص)، به تلفيق مركز جهانی و سازمان مدارس و تأسيس جامعهالمصطفی(ص) اشاره و بر تعامل جدی المصطفی(ص) با وزارت علوم، تحقيقات و فناوری تأكيد كرد.
وی با بيان اين كه مراكز متعددی در زمينه پرورش نيروی انسانی در جهان اسلام فعاليت میكنند، جامعهالمصطفی(ص)، الازهر و المدينه را مهمترين اين مراكز برشمرد و ضمن مقايسه المصطفی(ص) با الازهر، گفت: دامنه رشتههای الازهر گستردهتر از ما است، ولی امروزه در المصطفی تنوع رشتهای بيشتری در مقايسه با الازهر وجود دارد و در اين جا، علوم انسانی نيز با رويكرد اسلامی ارائه میشود. همچنين عمق علوم عقلی و فلسفی المصطفی(ص) و نيز تنوع مليتی دانشپژوهان و تعداد رشتههای ما بيشتر است. البته الازهر تجربه بيشتری در سامانمندی در اين حوزه دارد.
حجتالاسلام اعرافی با اشاره به المدينه، ابراز كرد: تاكنون، دو بار از المدينه بازديد كردهام؛ روزگاری از ما جلوتر بود، ولی اكنون جامعهالمصطفی(ص) از نظر شمار طلاب، تنوع مليتی و رشتهای در سطح بالاتری است. با اين حال، المدينه پشتيبانی بسيار زيادی در موارد مختلف دارد؛ برای نمونه، مساجد زيادی در اختيار دارند و پشتيبانی دلاری آنان بيشتر است. همچنين شبكه گستردهتری دارند. انشاءالله، در دهه آينده در همه زمينهها از آنها پيشی میگيريم».
وی با اشاره به رقيبشناسی در پژوهشگاه بينالمللی المصطفی(ص)، آن را يكی از فعاليتهای مهم پژوهشگاه بينالمللی المصطفی(ص) برشمرد و رقابت با حوزه مسيحيت را شديدتر ارزيابی كرد.
حجتالاسلام اعرافی در ادامه، كيفیسازی امور را مورد اهتمام تمام بخشهای المصطفی(ص) دانست و در اين باره گفت: روزی نيست كه بخشهای مختلف آموزشی، پژوهشی و … از كيفيتبخشی به سطوح مختلف غافل باشند. پيوسته، عملكردها بررسی و رتبهبندی میشود و بر گروههای علمی نظارت ويژه داريم تا زمينه ارتقای هر چه بيشتر آنها فراهم شود. از سوی ديگر، تحصيلات تكميلی برای ما بسيار مهم است و نيز به پاياننامهها توجه فراوان میكنيم.
رئيس جامعهالمصطفی(ص)، با اشاره به برگزاری دورههای علمی كاربردی در المصطفی(ص)، تصريح كرد: در جامعهالمصطفی، دورههای متعدد علمی كاربردی برگزار شده است. میخواهيم بررسی كنيم تا برخی از دورهها به صورت مستقيم زير نظر وزارت علوم، تحقيقات و فناوری برگزار شود.
حجتالاسلام اعرافی با بيان اين كه جامعهالمصطفی(ص) از تجارب موفق حوزه و دانشگاه به شمار میرود، اظهار كرد: در جامعهالمصطفی(ص)، جمع سنتهای پيشين و روشهای جديد به منصه ظهور رسيده است.
وی با اشاره به همكاری با دانشگاههای متعدد جهان، بيان كرد: همكاری با دانشگاههای كشورهای گوناگون موجب شناختهتر شدن المصطفی(ص) در مجامع و مراكز علمی دنيا میشود. بدين ترتيب، دانشآموخته ما با مدرك تحصيلی از جامعهالمصطفی(ص) در همه جا شناختهشده خواهد بود. از سوی ديگر، با همكاری با دانشگاههای ديگر، میتوانيم در زمينههای اسلامی و اديان ديگر كار كنيم.
رئيس جامعهالمصطفی(ص) در بخش ديگری از سخنانش، گفت: نزديك به 15 مدرسه مليتی خاص در قم وجود دارد. افزون بر اين، مليتهای ديگری نيز در سيستم آموزشی جامعهالمصطفی(ص) مشغول دانشاندوزیاند.
وی بار ديگر به پژوهشگاه بينالمللی المصطفی(ص) اشاره كرد و خاطرنشان ساخت: پژوهشگاه بينالمللی المصطفی(ص)، افزون بر حوزه بينالملل، در حوزه علوم انسانی هم فعاليت میكند و به تحقيق در علوم انسانی با نگاه اسلامی میپردازد.
حجتالاسلام اعرافی با بيان اين كه نزديك به هزار طلبه ايرانی نيز در جامعهالمصطفی(ص) مشغول تحصيلاند، بيان كرد: در خارج كشور، بيشتر مقاطع كاردانی و كارشناسی ارائه میشود. نزديك به 2500 طلبه نيز در داخل كشور در مقاطع كارشناسی ارشد و نيز سطح 4 و 5 مشغول تحصيل هستند.
بخش ديگری از سخنان رئيس المصطفی(ص)، به فعاليتهای جامعهالمصطفی و دانشآموختگان آن در افغانستان اختصاص داشت كه در اين زمينه گفت: در افغانستان، با بيش از صد حوزه همكاری میكنيم. دانشآموختگان ما هم پنج دانشگاه در افغانستان تأسيس كردهاند.
نادریمنش، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری، نيز ضمن معرفی هيئت همراه، با تأكيد بر تبادل تجارب حوزه و دانشگاهها با هم، گفت: انتظار میرود كه دانشگاههای ما مركز نشر تفكر و تربيت نيروی انسانی در طراز اسلامی باشند.
گفتنی است، در پايان جلسه، صدور مجوز برای تأسيس مراكز آموزشی در برخی از كشورها مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنين درباره فراهم كردن زمينه برای دسترسی افراد به امكانات آموزشی المصطفی(ص) در محيط وب تبادل نظر شد و در ادامه، موافقت اصولی برای ارائه همه رشتهها از سوی المصطفی(ص) به صورت مجازی در سال 91 اعلام شد.