عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) بیان کرد:
نقش فهم تمدنی حضرت خدیجه(س) در اسلام/ تأمین ابعاد سختافزاری و نرمافزاری تمدن اسلامی
حجتالاسلام والمسلمین محمدجواد یاوری، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، در گفتوگو با ایکنا با بیان اینکه محققان عمدتاً به سیر زندگانی حضرت خدیجه(س) در قبل و بعد از اسلام پرداختهاند، گفت: با وجود تحقیقات صورت گرفته پیرامون زندگی آن حضرت و برگزاری همایشها، باید به برخی از ابعاد زندگی آن حضرت که امروز بیش از گذشته مورد نیاز جامعه است پرداخته شود.
فهم تمدنی حضرت خدیجه(س)
وی افزود: یکی از این ابعاد نقش تمدنی حضرت خدیجه(س) است؛ ایشان با درکی که از پیامبر(ص) و اسلام داشت برای شکلگیری تمدن اسلامی و توسعه و تعالی آن و اینکه این تمدن بتواند جهان عرب و دنیای پیرامون آن را سیراب کند از بذل مال و جان فروگذار نکرد.
وی با بیان اینکه همراهی و همکاری آن حضرت با پیامبر(ص) دارای پشتوانه فکری تمدنی است، تصریح کرد: فهم تمدنی حضرت خدیجه(س) بسیار ارزشمند است و نباید آن را دست کم گرفت؛ ایشان بر همین اساس در هزینه اموالشان برای اسلام هم اولویتبندی داشت؛ این نگاه منظومهای به پیشرفت حرکتهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بزرگ درس مهمی است که برای هر جامعه اسلامی میتواند مفید باشد.
پشتیبانی نرمافزاری و سختافزاری
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه حضرت خدیجه(س) حضور لحظه به لحظه با پیامبر(ص) داشت و با صرف مال فراوان نقش ارزنده و بزرگ خود را در تقویت درخت نوپای اسلام ایفا کرد، اظهار کرد: هر تمدنی برای ایجاد و تقویت و پیشرفت نیازمند یک بعد نرمافزاری و یک بعد سختافزاری است و تمدن اسلامی هم از این قاعده مستثنی نیست؛ همراهی، همفکری و همدردی حضرت خدیجه(س) با پیامبر(ص) و دلداریهای ایشان در سختیها و دشواریهای بسیار پیامبر(ص)، بعد نرمافزاری این تمدن را تأمین میکرد؛ حضرت خدیجه هم خودش فردی به تمام معنا، توحیدباور بود و هم برای تقویت باورتوحیدی و مبانی اسلامی حضور حداکثری داشت.
یاوری با بیان اینکه بعد سختافزاری تمدن اسلامی نیز بر ثروتهای فراوان حضرت خدیجه(س) استوار بود، بیان کرد: پایه تمدن اسلامی پیامبر که بعدها توانست ابرقدرتهای تمدنی معاصر خود را به چالش بکشد با حمایتهای آن حضرت در دو بعد نرمافزاری و سخت افزاری شکل گرفت.
تداوم مسیر در زندگی حضرت زهرا(س)
عضو هیئت علمی دانشگاه باقر العلوم(ع) با اشاره به نقش حضرت خدیجه(س) در بحث جهاد و استکبارستیزی بیان کرد: جهاد و استکبارستیزی از مبانی مهم قرآن کریم است؛ همچنین در برخی روایات از جمله روایتی از پیامبر(ص) نقل شده است که اگر کسی آروزی جهاد نداشته باشد بر شعبه ای از نفاق مرده است؛ امروز هم استکبارستیزی آن حضرت برای جامعه ما درس است.
یاوری اظهار کرد: روحیه استکبارستیزی حضرت خدیجه(س) نشان داد که یک زن چگونه میتواند با روحیه جهادی در شکلگیری یک تمدن نقش آفرین باشد، نقشی که ما در تداوم مسیر این مادر در زندگی دخترشان حضرت زهرا(س) میبینیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) توجه به سبک زندگی حضرت خدیجه را از دیگر ابعاد مهم و مورد توجه برشمرد و ادامه داد: متاسفانه در بحث سبک زندگی آن حضرت کمتر کار شده است، در بحث خوراک، پوشاک، معنویت، مسکن و …؛ سبک آن حضرت در همه این موارد متاثر از روش پیامبر و سبک زندگی اسلامی است؛ ایشان قبل از اسلام از سرمایهداران بزرگ قریش بود، ولی وقتی با پیامبر ازدواج کرد خودش را همسطح با ایشان و مطیع او در سبک زندگی قرار داد و این منش در زندگی حضرت زهرا هم قابل مشاهده است.
سبک زندگی حضرت خدیجه(س)
وی با بیان اینکه سبک زندگی امروز جامعه ما چون برگرفته از غرب و فرهنگ مادیگرایی است، اظهار کرد: پیامبر(ص) و به تبعیت از ایشان حضرت خدیجه همرنگ با توده عمومی مردم زمان خود زندگی میکردند؛ همانند آنها غذا میخوردند و لباس میپوشیدند و امروز هم نباید تصور کنیم اگر به این سبک زندگی نزدیک شویم از قافله عقب افتادهایم.
این محقق با بیان اینکه نامگذاری از مقولات مهم سبک زندگی است افزود: متاسفانه با وجود تبلیغات و سرمایهگذاری در این زمینه هنوز نام «خدیجه» در خانوادههای ما غریب است و این از آسیبها است.
یاوری تصریح کرد: پرداخت به نوع خوراکیهایی که در زندگی آن حضرت و دخترشان دیده میشود، نوع خودآرایی و زینت، پوشش، بهداشت، مسکن، وسیله نقلیه، روابط اجتماعی و … از مواردی است که حتی برخی محققان غربی به آن توجه کردهاند، ولی این موارد را عرضه نکردهایم.
وی با بیان اینکه جوان امروز از ما مدل زندگی میخواهد، ولی ارائه نکردهایم بیان کرد: ابتدا باید تولید محتوا به سبک امروز ایجاد شود و بعد آن را عرضه کرده و آموزش دهیم.
یاوری تاکید کرد: برای مثال حضرت زهرا(س) ۱۲ دستورالعمل در مورد فقط آداب خوردن دارند که بسیار زیبا است، ولی آیا به سطح عمومی مردم عرضه شده است؟ امام رضا (ع) فرمودند محاسن کلام ما را به مردم بگویید در این صورت شیفته ما خواهند شد؛ بنابراین خود عرضه و نحوه آن هم مهم است و باید از همه ابزارها اعم از انیمیشن، کاریکاتور، نقاشی، نمایشگاه، فیلم و … این کار صورت بگیرد.