گروه حوزههای علمیه: مسئول امور تحقیقات پایانی حوزههای علمیه خواهران از تهیه بانک اطلاعات تحقیقات پایانی بانوان طلبه با اطلاعات 19 هزار تحقیق پایانی دفاعشده یا در حال دفاع خبر داد.
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، معصومه سالک با اشاره به اینکه بانوان طلبه در پایان مقطع تحصیلی عمومی سطح دو (کارشناسی) تحقیق پایانی ارائه میکنند، اظهار کرد: سامانه تحت وب تحقیقات پایانی اوایل سال آینده به مرحله تست و سپس به بهرهبرداری خواهد رسید.
وی با بیان اینکه در حال حاضر امور مرتبط به تحقیقات پایانی در قالب گزارشهای فصلی ارسالی از مدیریتهای استانی حوزههای علمیه خواهران نظارت و کنترل میشود، افزود: در روند نظارت فعلی، در هر فصل به طور متوسط عناوین پیشنهادی حدود 500 تحقیق پایانی ملاحظه و در مورد همین تعداد تحقیق پایانی، مسائل مربوط به دفاعیه، اساتید داور، تخصص اساتید، رعایت حد مجاز راهنمایی و داوری توسط یک استاد و رعایت ضوابط و مقررات آییننامه، بررسی میشود.
مسئول امور تحقیقات پایانی حوزههای علمیه خواهران یکی از ثمرات این گزارشها و نظارتها را تهیه و بهروزرسانی بانک تحقیقات پایانی بانوان طلبه عنوان کرد و افزود: این بانک حاوی اطلاعات حدود 19هزار تحقیق پایانی دفاع شده و در دست تدوین طلاب مدارس علمیه خواهران سراسر کشور است.
وی با اشاره به بازنگری در آییننامه تحقیقات پایانی بانوان طلبه تصریح کرد: با توجه به برخی کاستیهای آییننامه قبلی تحقیقات پایانی و برخی نظرسنجیها از مدارس علمیه خواهران، آییننامه تحقیقات پایانی با هدف تبیین موارد مبهم و بهروزرسانی متناسب با شرایط علمی پژوهشی حوزههای علمیه خواهران، تهیه گشته است. در این آییننامه، ضمن ارتقاء شرایط اساتید راهنما و داور، وظایف طلبه، استاد راهنما، استاد داور و نیز دستاندرکاران مرتبط در ستاد تبیین شده است.
سالک تصریح کرد: یکی از مهمترین تغییرات آییننامه جدید در کاربرگ صورتجلسه دفاعیه و تعیین حد نصاب حداقلی در معیارهای مختلف کاربرگ ارزشیابی تحقیق پایانی است که طلاب را ملزم به رعایت حداقل ضوابط در کلیه معیارهای مندرج در فرم ارزیابی میکند.
وی با بیان اینکه با ابلاغ آییننامه نهایی به مدارس، از این پس طلاب نمیتوانند موضوعات تکراری دیگر طلاب در استان محل تحصیل خود را به عنوان موضوع تحقیق پایانی پیشنهاد دهند، افزود: بر اساس این آییننامه امتیازدهی به تحقیقات از 100 لحاظ شده است که نهایتاً در بازه 20 محاسبه میشود. علاوه بر اینکه طلبه باید این حد نصاب امتیاز را کسب نماید، باید در تک تک معیارهای ارزشیابی، حداقلهای پژوهشی را رعایت کند.
وی با اشاره به تشکیل شورای پژوهش در مدارس علمیه خواهران تصریح کرد: تاکنون تأیید موضوعات تحقیقات پایانی در شورایی به همین نام در مدارس علمیه پیگیری میشد، در حال حاضر و بر اساس آییننامه جدید، این موضوع و نیز تصویب طرحنامههای طلاب و تایید صلاحیت علمی اساتید راهنما در شورای پژوهش مدارس که ارتقا یافته همان شورای قبلی است، پیگیری میشود.
سالک با اشاره به اقدامات و برنامههای صورتگرفته در زمینه ساماندهی و مهارتافزایی اساتید راهنما یادآور شد: بخش دوم دورههای مهارتافزایی اساتید راهنما که در ادامه دوره قبلی (دوره برگزار شده در سال89 توسط معاونت آموزش) برنامهریزی و اجرا شد، شامل سرفصلهای جدید و مبتنی بر آسیبشناسی دوره قبل و نیازسنجی از مدارس علمیه بود و روند اجرای آن طی بازه زمانی حدود پنج ماه در سال 91 انجام شد.
وی افزود: در این دوره بیش از 600 استاد راهنمای واجد شرایط در حدود 30 کارگاه که اغلب توسط اساتید بومی مناطق مختلف برگزار شد، مباحث مورد نیاز خود را تحت سرفصل های واحد فراگرفتند.
مسئول امور تحقیقات پایانی حوزههای علمیه خواهران با بیان اینکه سامانه جامع اساتید حوزههای علمیه خواهران از سوی معاونت آموزش حوزههای علمیه خواهران پیگیری میشود، اظهار کرد: با راهاندازی این سامانه ساماندهی اساتید راهنما نیز تسهیل میشود. پس از آماده شدن سامانه، اساتید راهنما میتوانند با مراجعه به سامانه مذکور نسبت به تکمیل پرونده خود اقدام کنند و مدارس، مدیریتهای استانی و ستاد مرکز نیز از طریق این سامانه بر عملکرد اساتید راهنما و داور نظارت کنند. برنامهریزیهای ارتقایی و دورههای مهارتافزایی نیز بر اساس گزارشهای این سامانه صورت خواهد گرفت.