علیالشیخ از نویسندگان و پژوهشگران مسیحی است که ۲۴ سال قبل به دین اسلام تشرف یافته است، او که اکنون عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) است در نشستی علمی از علاقه مسیحیان به امام حسین(ع) سخن میگوید.
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قر آن(ایکنا) علی الشیخ، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) دیشب ۱۵ آبان ماه در نشست علمی «عاشورا از دیدگاه اندیشوران مسیحی» که در موسسه دینپژوهان برگزار شد گفت: مسئله عقلانیت و معنویت دو ویژگی بزرگ اسلام است که در ادیان دیگر به اندازه اسلام، پر رنگ نیست و همین عامل سبب شد تا من به دین مبین اسلام مشرف شوم و الان ۲۴ سال است که با وجود مخالفت خانواده مسلمان شدهام.
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرمودند قرن کنونی قرن عقلانیت اسلام است و واقعا این مسئله تعبیر دقیقی است ادامه داد: من روزی که مسلمان شدم گفتند میخواهید شیعه بشوید و یا سنی، در حالی که من اصلا شیعه و سنی به گوشم نخورده بود و وقتی پرس و جو کردم گفتند شیعه معتقد به امامت است و اهل سنت آن را قبول ندارند؛ من گفتم ابتدا شیعه میشوم و اگر مطالعه کردم و دیدم شیعه مورد پذیرشم نیست تغییر آئین میدهم ولی امروز معتقدم که اگر مکتبی نزدیکتر به مکتب اهلبیت(ع) در اسلام ببینم آن را انتخاب می کنم و روز به روز این نظر من در وجودم در حال تقویت شدن است زیرا مکتبی درستتر و عقلانی و معنوی تر از شیعه ندیدهام.
علی الشیخ با بیان اینکه گاهی برخی بزرگان ادیان دیگر در مورد ائمه(ع) و پیامبر مطالبی را از آیات انجیل نوشتهاند اظهار کرد: کسی مانند آنتوان بارا کتابی در مورد امام حسین(ع) نوشته و تفسیری از آیات انجیل در مورد پیامبر(ص) و یا ائمه (ع) داشته که بیانگر عظمت شخصیت این امام است اگرچه برخی مطالب ارایه شده مورد قبول ما نیست؛ این کتاب با وجود ادبیات بسیار عالی از لحاظ علمی خیلی ضعیف است.
وی با بیان اینکه مکتب شیعه به خودی خود گویای حقانیت خویش است اظهار کرد: نیازی نداریم برخی آیات تورات و انجیل را در تایید مکتب اهلبیت(ع) با تفاسیر نادرست بیاوریم زیرا اهلبیت نیازی ندارند که ما از مسیحیت مطلبی برای تایید آنان استفاده کنیم.
علی الشیخ
هیئت عزاداری مسیح بن مریم(ع)
این محقق و پژوهشگر با اشاره به بزرگداشت مراسم عاشورا از سوی مسیحیان اعم از علمای مسیحی و غیر آن ادامه داد: بسیاری از مسیحیان هستند که به زیارت امام حسین میروند و در اربعین حضور مییابند و احترام میگذارند؛ مسیحیان واقعا ارتباطشان با شیعه خیلی محکمتر از اهل سنت است و معتقدند که با شیعه می توان با عقل و منطق سخن گفت بنابراین در عزاداری امام حسین(ع) و به خصوص در عراق و لبنان، مسیحیان زیادی از روی احترام در مراسم شرکت میکنند و حتی در سالی به خاطر تقارن کریسمس با عاشورا از گرفتن جشن کریسمس خودداری کردند و در اربعین نیز هیئتی به نام مسیح بن مریم داریم و از مردم پذیرایی میکنند.
وی با تاکید بر ایجاد گفتمان اسلام و مسیحیت مبتنی بر مکتب اهلبیت(ع) افزود: ما وظیفه داریم بر مبنای این مکتب با دنیا سخن بگوییم و نیازی نیست بر مبنای اشتباهات دیگران بخواهیم از اسلام دفاع نادرستی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه شخصیت امام حسین(ع) برای خیلی از مسیحیان منحصر به فرد است و علاقه زیادی به مراسم این امام دارند و مصیباتی که برای امام رخ داده بسیار مورد نظر آنان است تصریح کرد: مسیحیان معتقد به فداء هستند که ما آن را قبول نداریم ولی به فرض پذیرش این اعتقاد، مصیبتهای مسیح با مصیبتهای امام حسین(ع) قابل قیاس نیست و خیلی از اندیشمندان مسیحی نیز بر این مسئله تاکید دارند به همین دلیل شور و هیجانی که در پیروان امام حسین است در پیروان میسح دیده نشده و نخواهد شد و باید این ذخیره را به تعبیر امام خمینی(ره)، حفظ کنیم و پیرایه های آن را بزداییم.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) افزود: یکی از اندیشمندان مسیحی در مورد عاشورا آورده است انسان با انصاف و وجدانی نیست که ماجرای عاشورا را بشنود و محزون نشود؟ به همین دلیل بسیاری از اندیشمندان مسیحی کتاب در مورد عاشورا نوشته و در ذکر مصایب امام، محزون و غمگین شدهاند.
وی با اشاره به اهداف قیام امام حسین در دیدگاه اندیشمندان مسیحی افزود: خیلی از اندیشمندان مسیحی علاقه خود را به اهداف امام نشان داده و میدهند؛ چارلز دیکنز در مورد اهداف امام حسین(ع) گفته است اگر منظور حسین(ع) جنگ در راه خواستههای دنیوی بود من نمیفهمم چرا خانواده وی همراهش بودند پس عقل حکم می کند که فقط به خاطر اسلام، فداکاری کردند.
ترویج شعائر حسینی(ع) بدون توجه به خرافات
این محقق و پژوهشگر تاکید کرد: همه کسانی که وجدان پاک و انصاف و عدل دارند مسئله امام حسین در نزد آنان جایگاه خاص و ویژه دارد و نشده من در طول این ۲۴ سال که مسلمان شدهام، مسیحیانی نبینم که به من نگویند ماجرای امام حسین(ع) ماجرای عجیب و متاثرکنندهای است بنابراین ما هرقدر شعائر امام حسین را بدون مسایل جانبی مانند قمهزنی، که خود شیعیان نیز آن را قبول ندارد ترویج کنیم در معرفی اسلام موفقتر خواهیم بود.
علی الشیخ با بیان اینکه اسلام تنها دینی را که به مسلمین برای همگرایی و اتحاد با آنان دعوت کرده، مسیحیت است و در تعداد قابل توجهی از آیات نیز بر این مسئله تاکید شده است افزود: این مسئله نه به خاطر درستی این دین است بلکه به علت گرایش نزدیکتری است که مسیحیان به اسلام و به خصوص شیعه دارند.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) با تاکید بر عقلانی بودن اسلام عنوان کرد: اصول دین مسیحیت، سهگانه است و هر سه اصل با عقل سازگاری ندارد؛ زیرا اعتقاد به پدر، پسر و روح القدس با وحی و توحید سازگاری ندارد در حالی که عقلانیت اسلام، مایه افتخار ما است که در هیچ دینی وجود ندارد. همچنین معنویتی که در اسلام وجود دارد در هیچ دینی نیست و یک سجده نماز، معنویتی بسیار فراتر از کل عبادت مسیحیان دارد.
علی الشیخ
علی الشیخ در پاسخ به این سؤال که امروز قدرتهای مسیحی بیشترین دشمنی را با اسلام دارند بیان کرد: امروز آن دشمنی که غرب با اسلام دارد ناشی از فرهنگ غرب و غربیان است نه مسیحیت و تعالیم مسیحی، غربیها می دانند در سال ۲۰۵۰ بزرگترین دین، اسلام خواهد بود و به همین دلیل غرب به شدت در مقابل مسلمین موضع میگیرد از طرفی سیاستمداران غربی دینی ندارند که بخواهیم آن را به پای مسیحیت بنویسیم و از مسیحیت غربی هم چیزی جز اسم مسیحیت باقی نمانده و اعتقادی به آموزههای مسیح ندارند.
این محقق اظهار کرد: معتقدم اگر بتوانیم با کاتولیک و با کلیسای شرق ارتودکس تعامل کنیم می توانیم رابطه بهتری نیز با پروتستانها که دشمنی بیشتری با اسلام دارند تعامل داشته باشیم.
وی با اشاره به ویژگی منحصر به فرد عاشورا و امام حسین(ع) تاکید کرد: تنها مذهبی که می تواند دو ماه کنفرانس پر جمعیتی برگزار کند شیعه است که هیچ دین و مذهبی این خصوصیت را ندارد؛ در همین مراسم اربعین افرادی که در طول سال حاضر نیستند سلام کسی را جواب داده و یا پولی خرج کنند در اربعین و در دو ماه محرم و صفر حاضرند پول بدهند و با تواضع کفش زائران امام حسین را واکس بزنند که نشاندهنده تاثیر عجیب امام حسین(ع) است.
روایت پژوهشگر مسیحی مسلمانشده از علاقه مسیحیان به امام حسین(ع)