پیوند: http://www.iqna.ir/fa/news_detail.php?ProdID=1028622
گروه فضای مجازی: عضو هيئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، تشكيل اتاق فكر را در ساماندهی پايگاههايی كه به فعاليت تبليغی میپردازند، امری ضروری دانست و افزود: اتاق فكری بايد در زمينه عقايد، تاريخ اسلام و پاسخ به شبهات تشكيل شود تا مبلغان به صورت منسجم در فضای مجازی به امر تبليغ بپردازند.
محسن احتشامینيا، عضو هيئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) با اشاره به ضرورتهای فعاليت تبليغی در فضای مجازی، اظهار كرد: طبيعی است در هر مسألهای كه بهروز باشيم و به واسطه ابزارهای جديد به تبليغ بپردازيم، میتوانيم عملكردی موفق داشته باشيم. از سويی میبينيم كه دشمنان اسلام با راهاندازی پايگاههای اطلاعرسانی به تبليغ اديان انحرافی، مسيحيت و يهودیها میپردازند.
وی ادامه داد: ما اگر قصد تبليغ دين در جهان داريم، بايد علاوه بر شيوههای سنتی همچون رسانه منبر با تجهيزشدن به ابزارهای جديد همچون اينترنت به روز باشيم. اكنون دشمن به واسطه ابزارهای جديد تبليغات ضد دينی را در فضای مجازی فعال كرده است؛ بنابراين تنها تكيه روشهای سنتی به اندازه كافی كارساز نيست.
اين محقق و پژوهشگر تبليغ دين در فضای مجازی را بر عهده دو گروه عام و خاص دانست و اظهار كرد: در فضای مجازی به منظور تبليغ دين بايد دو گروه عام و خاص فعاليت كنند؛ همه گروهها بايد در تبليغ دين سهيم باشند حتی مخالفانی كه نظرياتی در اين حوزه دارند.
وی يادآور شد: سطح علمی افراد يكسان نيست؛ بنابراين همه گروهها میتوانند وارد فضای مجازی شوند و به نوبه خود در تبليغ دين مؤثر واقع شوند. يكی از ويژگیهای فضای مجازی، حضور دو بخش عمومی و خصوصی در اين فضا است و نمیتوان اين دو بخش را از يكديگر تفكيك كرد.
احتشامینيا با اشاره به عدم حضور پررنگ طلاب در فضای مجازی، گفت: برخی از طلاب با تبليغات دشمنان اسلام آشنا نيستند و نمیدانند كه آنها با چه ابزاری، اسلام را مورد تهاجم قرار داده است. عدم اطلاع اين گروه از جامعه با ترفندهای دشمن ناشی از آشنا نبودن به زبان انگليسی و فنون رايانهای است، به همين دليل نمیدانند چگونه وارد فضای ديجيتال در راستای تبليغ دين شوند.
وی افزود: موفقترين طلاب، كاربرانی بوده كه آشنا به زبان انگليسی و مهارتهای رايانهای هستند و آن دسته از طلاب كه اطلاعاتی در اين زمينه ندارند، از تبليغ دين در فضای مجازی باز میمانند؛ بنابراين دشمن به سراغ جوانانی میرود كه با فضای مجازی آشنا بوده و از اطلاعات دينی كافی برخودار نيستند.
اين محقق و پژوهشگر، يكی از مصاديق امر به معروف و نهی از منكر در فضای مجازی را فعاليتهای دينی عنوان كرد و گفت: اخلاق و اعتقادات صحيح مبتنی بر آموزههای دينی را بايد در فضای مجازی به گوش مردم جهان برسانيم، به گونهای كه به واسطه راههای منطقی و معقول و براساس گفتمان صحيح اسلامی با سايتهای ضد دينی مبارزه كنيم.
به گفته وی، طلاب به واسطه تغيير نگرش میتوانند در فضای مجازی مؤثر واقع شوند، مشروط بر اينكه اطلاعاتشان را به روز كنند و مهارتهايشان را افزايش دهند.
احتشامینيا با اشاره به ويژگیهای بليغبودن ادبيات دينی در فضای مجازی، تأكيد كرد: شايد در بخش عمومی فضای مجازی بتوان از زبان عاميانه استفاده كرد؛ چرا كه مخاطبان اين بخش از سطح علمی متوسطی برخودار هستند، اما در بخش خاص اين فضا نوع ادبيات بايد به گونهای باشد كه در گام اول مخاطب را جذب كند. ادبيات يك پل و ابزار است كه ما بتوانيم مقاصد خود را به بهترين شكل ممكن بيان كنيم و اگر اين پل، خراب و ناقص باشد، افراد نمیتوانند وارد اين محتوای غنی اسلامی شوند.
وی افزود: برخی از ارگانها و سازمانهايی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی میتوانند از همه پژوهشگران و محققان به منظور راهاندازی پايگاههای اطلاعرسانی دينی دعوت به همكاری كنند تا در زمينه تاريخ اسلام و عقايد در سطح مطلوب به كارهای تبليغاتی بپردازند، البته نظارت در اين امر ضروری است؛ زيرا گاهی اوقات ممكن است كه يك متخصص در ميان نگارش مطالب، حرفهای مسمومی را در پايگاه به ثبت برساند.
اين محقق و پژوهشگر تصريح كرد: پس از اهانت به ساحت مقدم حضرت امام هادی(ع) گروهی از كاربران، به راهاندازی پايگاههای اطلاعرسانی سوق يافتند، شايد اقدامات اينچنينی تأثير مطلوبی داشته باشد، اما متأسفانه پس از مدتی كه دشمن دست از تبليغات برمیدارد ما هم ادامه اين حركت را متوقف میكنيم، درحالی كه بايد با برنامهريزی منسجمی مطالب جديد و محتوای غنی به آن پايگاه بيفزاييم.
وی به ارائه پيشنهادی مبنی بر تشكيل اتاق فكر به منظور تبليغ دين در فضای مجازی پرداخت و گفت: يك اتاق فكر و مؤسسهای در زمينه عقايد، تاريخ اسلام و پاسخ به شبهات راهاندازی شود تا مانع از فعاليتهای ضد دينی دشمن شويم.
احتشامینيا با اشاره به ضعفهای تبليغ دين در فضای مجازی اظهار كرد: كمبود محتوا يكی از ضعفهای تبليغ دين در فضای مجازی است. همچنين پايگاههای اطلاعرسانی دينی از ظاهر جذاب و زيبايی برخوردار نيستند؛ بنابراين شاخصهای برای مخاطب وجود ندارد.
وی افزود: كاربران بايد به واسطه زبانها و گويشهای مختلف به تبليغ دين بپردازند تا مطالب و محتوای غنی به شيوههای متنوع و جذاب به مخاطب اطلاعرسانی شود.