به گزارش ایکنا، امروز در عصر رسانه و در میانه جنگ تمامعیار رسانهای علیه کشور قرار داریم. نبردی که در آن جلب اعتماد مخاطبان از طریق ارائه گزارشهایی با بیان بخشی از واقعیت و استفاده از تصاویر غلط و ناکامل صورت میگیرد. بر این اساس در راستای اهدافی از پیش طراحیشده به جریانسازی خبری پرداخته میشود. به بیان دیگر، تفسیر و تأویلی که این رسانهها از اخبار ارائه میدهند، در راستای اهداف از پیش طراحی شده است.
در جنگ رسانهای حقیقت را وارونه جلوه میدهند و سعی میکنند با نشان دادن بخشی از واقعیت، دیدگاه خود را در قالبی پوشیده و مستتر در درون گزارشها ارائه کنند. از اینرو بردن ذهنِ افکار عمومی به دورترین نقطه از واقعیت و پررنگ نشان دادن اخبار در راستای گفتمان مورد نظر در کنار استفاده از تکنیکهای عملیات روانی همچون برجستهسازی حاشیهها و چشمپوشی از حقیقت، یکی از اصلیترین راهبردها در جنگ رسانهای است.
از دیگر سو امروز مسئله «امید» یکی از نقاط محوری در حرکت رو به جلوی ملت ایران است. در نگاه رهبر انقلاب، «امید، بزرگترین قوّه محرّکه انسان است. امید به پیروزی، امید به پیشرفت و امید به موفقیّت، هر انسانی را به حرکت وادار میکند. در نقطه مقابل، امروز دشمنان ما که از برخورد چهرهبهچهره با این ملت مأیوساند و از طرق گوناگون میخواهند روی این ملت اثر بگذارند، یعنی سعی میکنند افق را تیره و تار نشان دهند؛ جوان را ناامید کنند. توطئهای که میدان اصلی ظهورش، جنگ رسانهای و تبلیغاتی است.
از سوی دیگر، هوشیاری نسبت به اقدامات دشمن و آرایش جنگی او در عرصه رسانه، شناخت صحیح و دقیق نسبت به جوانب این جنگ و هوشمندی برای مقابله و جلوگیری از تحقق اهداف دشمن در جنگ رسانهای، به صورت مکرر در هشدارها و توصیههای سالهای اخیر رهبر انقلاب اسلامی مطرح شده است.
با توجه به دغدغه و مطالبه مذکور و تأکید بر مجهز شدن در جنگ رسانهای بر علیه دشمن و شناخت درست و دقیق ابزارهای رسانهای، رادیو گفتوگو اقدام به تهیه و گردآوری مجموعه «آشنایی با تکنیکها و شگردهای جنگ رسانهای» به اهتمام معصومه نصیری و محمودرضا کبیری از کارشناسان و متخصصان حوزه رسانه کرده است.
امروز و در عصر جامعه شبکهای، رسانه جایگاه بلامنازعی در معادلات مهم جهانی کسب کرده است و در اصل زیست، تصمیمسازی و تصمیمگیری بدون توجه به نقش رسانه فاقد معنا و مفهوم است. رسانه امروز دیگر یک ابزار فقط اطلاعرسان یا آگاهیبخش نیست. رسانه میتواند تمدنی را نابود کرده یا تمدنی را بسازد. رسانه میتواند خلق کند، تغییر دهد، نابود کند، هستها را نیست و نیستها را هست کند. رسانه میتواند بحرانها را از گردنههای صعب آن، عبور دهد یا میتواند موضوعات کوچک را به بحرانهای بزرگ تبدیل کند. بنابراین تعیین نسبتها در جامعه شبکهای چه جهت صیانت از مخاطبان و چه در مسیر سیاستگذاری رسانهای ضرورتی لازم است.
فصل اول این مجموعه به آشنایی با چیستی، کارکردها و انواع رسانه، آشنایی با مختصات و میدان جنگ شناختی، رسانهای و هیبریدی، آشنایی با عملیات روانی، اقناع و تبلیغ، آشنایی با جنگ روایتها و نقشآفرینی جریان تحریف، فصل دوم به آشنایی با ۳۰ تکنیک و شگرد پرکاربرد در جنگ رسانهای+نمونهها، فصل سوم به سواد رسانهای واکسن مقابله با جنگ رسانهای و فصل چهارم به آشنایی با برخی اندیشکدههای فعال جنگ رسانهای علیه ایران میپردازد.
علاقهمندان میتوانند برای دریافت این مجموعه به تارنمای رادیو گفتوگو مراجعه کنند.